ده برند برتر سازنده موتورسیکلت

بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

۱ – هارلی‌دیویدسون
همان‌قدر که خودروهای عضلانی آمریکایی همچون فورد موستانگ و انواع شورولت‌ها معروف هستند، برند هارلی‌دیویدسون نیز در میان علاقمندان موتورسیکلت در سراسر جهان به دلیل محصولات سنگین و بزرگ جثه خود مشهور است.

شخصیت خاص این موتورها باعث شده تبدیل به جزئی از خرده فرهنگ خاصی شوند که از دهه ۵۰ میلادی شکل گرفته است. محصولات این برند را نمی‌توان در مسابقات موتو جی‌پی مشاهده کرد چراکه این موتورها معمولاً برای سفرهای بین شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی دیگر از ویژگی‌های محصولات این برند را باید در پیشرانه‌های قدرتمند آن‌ها دانست که نظیرش در کمتر موتورسیکلت دیگری یافت می‌شود.

شروع فعالیت این شرکت به سال ۱۹۰۳ و زمانی برمی‌گردد که William S. Harley و Arthur Davidsonشراکت خود را برای ساخت موتورسیکلت آغاز کردند. هرچند آن‌ها در اوایل فعالیت خود با ناکامی‌هایی روبرو شدند ولی این برند به مرور زمان توانست خود را به جایی برساند که نه تنها برند مشهور و محبوبی باشد، بلکه یک خرده فرهنگ و سبک زندگی جدیدی را معرفی نماید.

۲ – دوکاتی
هرچند صدای غرش پیشرانه ساخته‌های دوکاتی نتواند مانند محصولات هارلی‌دیویدسون لرزه به اندام عابران بیندازد اما نمی‌توان از شخصیت خاص ساخته‌های این شرکت غافل شد. در حقیقت دوکاتی را می‌توان به مثابه فراری در دنیای موتورسیکلت‌ها دانست. البته این استعاره چندان هم بی‌ربط نیست چراکه دوکاتی در کارخانه لامبورگینی ساخته می‌شود، شرکتی که همواره به عنوان رقیب اصلی فراری شناخته شده است.

دوکاتی که از ۱۹۲۶ تاکنون فعال بوده و سابقه ۱۷ بار قهرمانی در مسابقات جهانی را نیز در کارنامه خود دارد، از سال‌ها پیش به عنوان زیرمجموعه شرکت آلمانی فولکس‌واگن شناخته می‌شود که مالکیت لامبورگینی را نیز در اختیار دارد.

همچون هارلی‌دیویدسون، دوکاتی نیز برای شناساندن بهتر برند خود به گروه‌های علاقمندان تکیه دارد چراکه در حال حاضر، حداقل ۴۰۰ کلوپ هواداران دوکاتی در سراسر جهان بیش از ۲۰ هزار عضو دارد.

هنگامی که Antonio Cavalieri Ducati به همراه ۳ پسر خود در سال ۱۹۲۶ این شرکت را تاسیس کرد، نمی‌توانست پیش‌بینی کند که در سال‌های آینده نام دوکاتی به عنوان یکی از مهمترین سازندگان موتورسیکلت مطرح شود چراکه این شرکت در ابتدا به ساخت تجهیزات رادیو و مواردی از این دست مشغول بود. اما از میانه قرن بیستم اوضاع تغییر کرد و دوکاتی فعالیت خود را در تولید موتورسیکلت آغاز کرد.


۳ – ب‌ام‌و
۳ سال قبل از تاسیس شرکت دوکاتی یعنی در سال ۱۹۲۳ میلادی بخش موتورسیکلت‌سازی ب‌ام‌و به نام BMW Motorrad فعالیت خود را با معرفی یک موتور با پیشرانه تخت دوقلو آغاز کرده بود.

یکی از مهمترین محصولات این شرکت به نام R1200C که برخی عناصر طراحی خود را از محصولات کلاسیک هارلی‌دیویدسون به عاریت گرفته در یکی از فیلم‌های جیمز باند نیز حضور داشته است.

گذشته از اهمیت حضور در فیلم‌های هالیوودی، نمی‌توان هویت خاص موتورسیکلت ساخت ب‌ام‌و را نادیده گرفت چراکه محصولات دوچرخ این شرکت نیز طراحی منحصربه‌فردی دارند که آن‌ها را از سایر رقبا متمایز می‌سازد.

هرچند محصولات BMW Motorrad تاکنون در مسابقات MotoGP حضور نداشته‌اند، اما در رالی داکار و مسابقات جهانی Superbike خوش درخشیده‌اند که می‌توان به شش مرتبه قهرمانی در رالی داکار اشاره کرد.

۴ – آپریلیا
این برند ایتالیایی که در سال ۱۹۴۵ توسطCavaliere Alberto Beggio پایه‌گذاری شده و کار خود را با ساخت دوچرخه در شهر Noale آغاز کرد، بیشتر به عنوان سازنده موتورسیکلت‌های کوچک سبک وزن و اسکوترها شناخته می‌شد اما اکنون نام این سازنده بیشتر با محصولاتی مطرح می‌شود که در پیست‌های مسابقه حضور دارند و با سطح بالای مهندسی و ظاهر زیبا شناخته می‌شوند.

اولین موتورسیکلت ساخت آپریلیا در سال ۱۹۶۸ طراحی و ساخته شد که نمونه‌ای با پیشرانه به حجم ۵۰ سی‌سی بود. اولین محصول این شرکت که در سال ۱۹۷۶ به صورت حرفه‌ای وارد مسابقه قهرمانی جهانی Motocross شد نیز یک نمونه ۱۲۵ سی‌سی بود. آپریلیا همچنین از سال ۱۹۸۵ به مسابقات MotoGP وارد شده و موفقیت‌های فراوانی به دست آورده است.

 

۵ – هوندا
شرکت هوندا در سال ۲۰۱۵ به عنوان هشتمین خودروساز جهان شناخته شد اما بد نیست بدانید که این شرکت مدت‌ها پیش از ساخت خودرو یعنی از سال ۱۹۴۹، مشغول تولید موتورسیکلت بوده است.

این شرکت که تاکنون ۲۴ مرتبه در مسابقات MotoGP به مقام قهرمانی دست یافته، پس از ۹ سال تولید اولین موتورسیکلت خود توانست عنوان بزرگترین کارخانه تولید موتورسیکلت را نیز به دست آورد.

در دهه هشتاد میلادی رقم تولید سالانه موتورسیکلت این برند به سه میلیون دستگاه رسید. هرچند که این آمار اکنون کاهش یافته اما همچنان بیشتر از سایر برندهای ژاپنی سازنده موتورسیکلت است. تنوع محصول این برند اکنون بسیار زیاد بوده و طیفی گسترده از اسکوترها تا ATV را دربرمی‌گیرد.

همچون خودروهای هوندا، موتورسیکلت‌های ساخت این برند نیز ویژگی‌های اسپرت را با سواری راحت همراه کرده و با قیمتی مناسب‌تر از سایر رقبای ژاپنی به مصرف‌کننده عرضه می‌کنند.

۶ – یاماها
یاماها نه تنها یکی از چهار برند مطرح ژاپنی سازنده موتورسیکلت است بلکه به عنوان یکی از بهترین‌های این صنعت در سطح جهان شناخته می‌شود. این برند تاکنون ۱۴ مرتبه قهرمان مسابقات MotoGP شده که هرچند کمتر از هوندا بوده، ولی یاماها را در جایگاهی بالاتر از دو برند دیگر ژاپنی قرار می‌دهد.

سابقه آغاز فعالیت یاماها به سال ۱۸۸۷ برمی‌گردد و به همین دلیل می‌توان این شرکت را یکی از قدیمی‌ترین کارخانجات جهان دانست هرچند که بخش تولید موتورسیکلت در سال ۱۹۵۵ مستقل شد. اولین مدل ساخت این شرکت YA-1 بوده که پیشرانه‌ای به حجم ۱۲۵ سی‌سی روی آن نصب شد.

ساخته‌های یاماها برخلاف موتورهای هارلی دیویدسون برای قابلیت استفاده در سفرهای طولانی بین‌شهری معروف نیستند بلکه برای شخصیت اسپرتی خود شهرت دارند.

غیر از ساخت موتورسیکلت، یاماها به‌کار ساخت اسکوتر، ATV، دوچرخه‌های موتوردار و خودروهای برف‌نورد نیز اشتغال دارد تا طیف وسیعی از مشتریان را خوشنود سازد.

۷– کاوازاکی
شاید موتورسیکلت‌های ساخت کاوازاکی در وطن خودشان به اندازه یاماها یا هوندا محبوب نباشند اما می‌توان ادعا کرد که در سراسر جهان اوضاع بسیار متفاوت است.

بخش موتورسیکلت‌سازی به عنوان جزئی از گروه صنایع سنگین کاوازاکی فعالیت می‌کند، شرکتی که در سال ۱۸۹۶ تاسیس شده ولی از سال ۱۹۴۹ به بخش تولید موتورسیکلت استقلال بخشیده است.

هرچند کاوازاکی حضور چندان پررنگی در مسابقات MotoGP نداشته ولی تاکنون توانسته در همین رقابت عناوین زیادی را نیز به دست آورد که از میان آن‌ها می‌توان به ۴ بار قهرمانی در کلاس 350cc اشاره کرد. البته در سایر مسابقات نیز محصولات این شرکت چندان دست و پا بسته نیستند.

برخی محصولات این شرکت همچون سری ZX نینجا توانسته‌اند با شاسی کم‌عرض، ترمزهای کارآمد و همچنین وزن سبک در میان مشتریان با استقبال زیادی روبرو شوند. بی‌جهت نیست که مدل ZX-10R در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ توانست عنوان بهترین موتورسیکلت خیابانی را به دست آورد.

۸ – سوزوکی
اگر با یکی از محصولات سوزوکی به نام SV650X برخورد کرده باشید، احتمالاً به آسانی دریافته‌اید که سازنده آن یکی از بهترین‌ها در جهان است. هرچند ظاهر این مدل بسیار قدرتمند و با ابهت بوده اما راندن آن نیز بدون توجه به میزان مهارت راکب، بسیار لذت‌بخش است.

سوزوکی در طول سال‌های متمادی توانسته توانایی‌های خود را به عنوان یکی از بهترین سازندگان موتورسیکلت به مشتریان معرفی نماید. هرچند این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۹۰۹ در زمینه بافندگی متمرکز کرد، اما از سال ۱۹۳۷ به عرصه خودروسازی نیز وارد شد.

۱۵ سال بعد و پس از عبور از جنگ جهانی دوم، این شرکت از سال ۱۹۵۲ شروع به تولید دوچرخه‌های موتوردار کرد، اما از دهه ۷۰ میلادی به این سو فعالیت این شرکت در زمینه ساخت انواع موتورسیکلت بسیار جدی‌تر شده تاجایی‌که اولین موتورسیکلت قدرتی جهان یعنی GSXR750 ساخت این شرکت بوده است.

تعداد عناوین قهرمانی این برند در مسابقات MotoGP به عدد ۷ می‌رسد که هرچند بسیار کمتر از هوندا و یاماها بوده، اما همچنان قابل احترام است.


۹ – KTM
این سازنده اتریشی موتورسیکلت از سال ۱۹۳۴ فعالیت خود را با تعمیر خودروها آغاز کرد. سه سال بعد موسس این شرکت یعنی Johann Trunkenpotz اقدام به فروش موتورسیکلت‌های ساخت DKW کرد. اولین محصول انحصاری این برند یعنی R100 در سال ۱۹۵۳ عرضه شد. از آن زمان تا ۱۹۹۱ این شرکت اقدام به ساخت چندین مدل اسکوتر و موتورسیکلت کرد.

با شروع دهه ۹۰ میلادی KTM به راه دیگری رفت چراکه از سال ۹۲ میلادی به صورت تخصصی به ساخت موتورسیکلت‌های قدرتی بیراهه‌نورد پرداخت، چیزی که امروزه نیز به ساخت آن شهرت دارد.

۱۰ – تریومف
تاریخچه تریومف را می‌توان در میان سازندگان موتورسیکلت بسیار متفاوت دانست. این شرکت که در سال ۱۹۰۲ تاسیس شده، از همان زمان به ساخت موتورسیکلت اشتغال داشته و شاید به همین دلیل است که این روزها محصولات اولیه تریومف در میان مجموعه‌داران جایگاه ویژه‌ای دارد.

در طول جنگ جهانی اول این برند توانست ۳۰ هزار موتورسیکلت برای نیروهای ارتش تامین نماید. همکاری این شرکت با ارتش بریتانیا در دومین جنگ جهانی نیز ادامه یافت اما شهرت بین‌المللی موتورسیکلت‌های این برند را باید مدیون حضور مدل Thunderbird 6T در فیلم The Wild Ones محصول سال ۱۹۵۳ با شرکت مارلون براندو دانست.

هرچند این روزها نمی‌توان تریومف را پیشروی بازار موتورسیکلت دانست ولی در عین حال نمی‌توان تاریخ پرافتخار این شرکت را نادیده گرفت.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.